Myslíte zeleno? Jaké stopy zanecháváte na naší planetě?
Publikováno 25.11.2013 v 16:26 v kategorii Dům, byt a zahrada, přečteno: 20x
Při každé činnosti přímo či nepřímo využíváme zdroje , které nám
poskytla . Myslíme však i na to , že přírodní bohatství není
nenahraditelné a je třeba ho utrácet s rozumem ? Zjistěte , co můžete udělat
pro lepší zítřky právě vy . A nemusí vás to stát ani mnoho úsilí
či peněz.
Stopy , které člověk po sobě nechává na ekologické tváři Země , se nedají
zcela vymazat . Svým životním stylem však může ovlivnit to , jaké
hluboké budou. Ne nedarmo se říká " malými kroky k dokonalosti " . když
se příště budete rozhodovat mezi sešitem z krásného hlaďoučké bílého
papíru az toho ošklivého recyklovatelného , vzpomeňte si na to.
Trend posledních let
Poslední desetiletí si lidé začínají uvědomovat všechna negativa ,
které s sebou působení člověka přináší - a to tak jednotlivých
lidí , dětská postel www.babynabytek.cz/detske-postele-k85/ i průmyslových konglomerátů . Každý jeden člověk z více než
pěti miliard lidí , které na světě žijí , má za Zemi svou
odpovědnost .
Vždyť jen jediný občan Evropské unie za rok vyprodukuje přes půl tuny
domácího odpadu. Problém je , že mnoho lidí si jaksi tuto odpovědnost
neuvědomuje , nebo ji jednoduše ignoruje .
neekologické pokušení
Dnešní doba má mnoho neekologických lákadel . Stačí zmínit například
nakupování . Nízké ceny v obchodech jsou pro zákazníky určitě příjemné ,
lidé by však měli vědět ovládnout své konzumní choutky . nejednou si
člověk řekne : " Vždyť to stoji jen čtyři eura , když se to io měsíc
rozpadne , nic to . "I na výrobu levných věcí se však spotřebuje množství
přírodních zdrojů , nemluvě o množství odpadu , který pro nekvalitní
věci vzniká .
Jaké je tedy východisko z takové situace a je vůbec nějaké ? i samotní
ekologové mohou mít na stejnou věc rozdílné názory .
Zelená v politice i ve firmách
Zelená vlna pronikla z občanských a neziskových organizací až do
politiky. Čím dál tím více velkých společností si uvědomuje , že se
tento trend nedá ignorovat . Akce zaměřené na ochranu přírody se v nejedné
firmě staly součástí marketingové strategie . uvědomělí zaměstnavatelé
však vedou k ekologickému smýšlení nejen navenek - svých
zákazníků , ale i dovnitř - tedy svých zaměstnanců.
Tento trend spojený s odpovědným podnikáním se zatím přeci jen
výrazněji projevuje více na západě. Pomalu však i slovenské firmy
zjišťují, že jejich odpovědný přístup v oblasti ochrany životního
prostředí jim může výrazně zlepšit image .
Inspirace za hranicemi ?
V třídění odpadu bychom si mohli za příklad vybrat několik zemí.
V Německu má každá domácnost několik nádob na různé druhy odpadu -
sklo , papír , plasty , bioodpad , přičemž ta na zbývající , jinam nezařaditelného
odpad , je nejmenší . Kdo netříděného odpadu vyprodukuje více , než se do ní
vejde , musí si připlatit za jeho odvoz . A tak je samozřejmé , že lidé si
raději dají námahu a odpad třídí.
Na to, aby lidé používali auto hromadně , také existuje v zahraničí
několik důvodů a výhod - při větším počtu lidí v autě mohou
například platit nižší mýtné , nebo použít na silnici speciální pruh ,
ve kterém auta s jediným člověkem "na palubě " jezdit nesmí . omezit
množství emisí na jednoho člověka může i efektivně fungující hromadná
doprava . Vždyť pokud se může člověk dostat do roboty pohodlně a za méně
peněz , proč by tuto možnost nevyužil ?
V zahraničí jistě najdeme mnoho kladných příkladů , kterými se můžeme
inspirovat , ale stejně i naopak . Své by o tom mohli vyprávět
například obyvatelé Los Angeles , kde kdysi byl v první polovině
20. století vynikající systém hromadné dopravy založen zejména na
železnicích. Protože " green policy " tehdy v podstatě neexistovala , město
se rozhodlo podporovat s hromadným prodejem aut výstavbu silnic a metro
zrušilo . Výsledek ? Obrovská koncentrace smogu , nevzhledné čtyř- či
päťprúdové dálnice a zácpy na denním pořádku . Není divu, že počátkem
devadesátých let v L. A. opět začaly provozovat linky metra .
Zatím však stále nejsou v původním rozsahu a nepokrývají ani
zdaleka celé území města a jeho předměstí .
Text : Elena Zemková pro magazín Pravdy
poskytla . Myslíme však i na to , že přírodní bohatství není
nenahraditelné a je třeba ho utrácet s rozumem ? Zjistěte , co můžete udělat
pro lepší zítřky právě vy . A nemusí vás to stát ani mnoho úsilí
či peněz.
Stopy , které člověk po sobě nechává na ekologické tváři Země , se nedají
zcela vymazat . Svým životním stylem však může ovlivnit to , jaké
hluboké budou. Ne nedarmo se říká " malými kroky k dokonalosti " . když
se příště budete rozhodovat mezi sešitem z krásného hlaďoučké bílého
papíru az toho ošklivého recyklovatelného , vzpomeňte si na to.
Trend posledních let
Poslední desetiletí si lidé začínají uvědomovat všechna negativa ,
které s sebou působení člověka přináší - a to tak jednotlivých
lidí , dětská postel www.babynabytek.cz/detske-postele-k85/ i průmyslových konglomerátů . Každý jeden člověk z více než
pěti miliard lidí , které na světě žijí , má za Zemi svou
odpovědnost .
Vždyť jen jediný občan Evropské unie za rok vyprodukuje přes půl tuny
domácího odpadu. Problém je , že mnoho lidí si jaksi tuto odpovědnost
neuvědomuje , nebo ji jednoduše ignoruje .
neekologické pokušení
Dnešní doba má mnoho neekologických lákadel . Stačí zmínit například
nakupování . Nízké ceny v obchodech jsou pro zákazníky určitě příjemné ,
lidé by však měli vědět ovládnout své konzumní choutky . nejednou si
člověk řekne : " Vždyť to stoji jen čtyři eura , když se to io měsíc
rozpadne , nic to . "I na výrobu levných věcí se však spotřebuje množství
přírodních zdrojů , nemluvě o množství odpadu , který pro nekvalitní
věci vzniká .
Jaké je tedy východisko z takové situace a je vůbec nějaké ? i samotní
ekologové mohou mít na stejnou věc rozdílné názory .
Zelená v politice i ve firmách
Zelená vlna pronikla z občanských a neziskových organizací až do
politiky. Čím dál tím více velkých společností si uvědomuje , že se
tento trend nedá ignorovat . Akce zaměřené na ochranu přírody se v nejedné
firmě staly součástí marketingové strategie . uvědomělí zaměstnavatelé
však vedou k ekologickému smýšlení nejen navenek - svých
zákazníků , ale i dovnitř - tedy svých zaměstnanců.
Tento trend spojený s odpovědným podnikáním se zatím přeci jen
výrazněji projevuje více na západě. Pomalu však i slovenské firmy
zjišťují, že jejich odpovědný přístup v oblasti ochrany životního
prostředí jim může výrazně zlepšit image .
Inspirace za hranicemi ?
V třídění odpadu bychom si mohli za příklad vybrat několik zemí.
V Německu má každá domácnost několik nádob na různé druhy odpadu -
sklo , papír , plasty , bioodpad , přičemž ta na zbývající , jinam nezařaditelného
odpad , je nejmenší . Kdo netříděného odpadu vyprodukuje více , než se do ní
vejde , musí si připlatit za jeho odvoz . A tak je samozřejmé , že lidé si
raději dají námahu a odpad třídí.
Na to, aby lidé používali auto hromadně , také existuje v zahraničí
několik důvodů a výhod - při větším počtu lidí v autě mohou
například platit nižší mýtné , nebo použít na silnici speciální pruh ,
ve kterém auta s jediným člověkem "na palubě " jezdit nesmí . omezit
množství emisí na jednoho člověka může i efektivně fungující hromadná
doprava . Vždyť pokud se může člověk dostat do roboty pohodlně a za méně
peněz , proč by tuto možnost nevyužil ?
V zahraničí jistě najdeme mnoho kladných příkladů , kterými se můžeme
inspirovat , ale stejně i naopak . Své by o tom mohli vyprávět
například obyvatelé Los Angeles , kde kdysi byl v první polovině
20. století vynikající systém hromadné dopravy založen zejména na
železnicích. Protože " green policy " tehdy v podstatě neexistovala , město
se rozhodlo podporovat s hromadným prodejem aut výstavbu silnic a metro
zrušilo . Výsledek ? Obrovská koncentrace smogu , nevzhledné čtyř- či
päťprúdové dálnice a zácpy na denním pořádku . Není divu, že počátkem
devadesátých let v L. A. opět začaly provozovat linky metra .
Zatím však stále nejsou v původním rozsahu a nepokrývají ani
zdaleka celé území města a jeho předměstí .
Text : Elena Zemková pro magazín Pravdy
Komentáře
Celkem 0 komentářů